Fouga CM.170 Magister/CM 175 Zephyr

Купили сте си нов модел? Споделете Вашите впечатления - какво намерихте в кутията, как Ви се струва отливката, инструкцията и декалите... Оценете модела.

Fouga CM.170 Magister/CM 175 Zephyr

Мнениеот DDt » 27 Яну 2016, 00:03

Самолетите Fouga CM.170 Magistere/CM.175 Zephyr са семейство учебно-тренировъчни самолети за ВВС и флота на Франция. Приети са на въоръжение през 50-те години на миналия век. Последните Зефири напускат френския флот в средата на 90-те. Самолетите от фамилията имат изклчително пъстра история, включително взимат участие като щурмови самолети в състава на израелските ВВС по време на Шестдневната война.
След известна липса на този самолет от пазара, неговата невидима ръка си каза своето и за около две години се родиха 4 модела, по 2 в 1/48 и 1/72.
В 48-ми мащаб за вашето внимание и пари се борят две азиатски компании избрали тотално различен подход към вашите джобове - АМК с модел, достоен за музейна изложба, вклчюващ пълен интериор - силови набори, двигатели, въоръжение (според версията) и Кинетик с приятно опростен, но много добър модел - бонус получавате два на цената на един. Интересен ход, заслужаващ внимание.
В 1/72 изненадата дойде от Валом, които преди около 2-3 години извадиха добра "хай-тек" фуга - смола и ецове за интериор и екстериор. Уви, на цената на типичен чешки шорт-рън, пообъркано остъкление, трудна сглобка и сравнително висока цена. Отделно моделът е тотално неподходящ за начинаещи както заради материалите, така и заради необходимостта от сериозно кълцане и притежаване на широкоспектърен речник с обидни думи.
През това време от Спешъл хоби дразнеха моделистите с CAD-проекти и фразата, че "добрият модел си заслужава чакането". И ето, че миналата пролет вятърът освен птици, топлина и къси поли довя и дългоочакваната фуга в 1/72, флотско изпълнение. Признавам, че първоначално не бях особено впечатлен и ми отне ивестно време да се реша искам ли модела - сякаш обещанията на спешъл за "истински модел" не се бяха сбъднали, поне на пръв поглед. Въпреки това снощи най-после сколасах да си прибера придобивката и да споделя впечатления с вас.
Няма да се придържам към познатата структура на ревютата, в крайна сметка описанието колко крила има на коя платка е подразбиращо се... Ако ги няма, моля, свържете се с производителя, защото някой ви заблуждава.
Моделът пристига в мини кутия, ала италери в 1/72. Картинката е въздействаща, определено може да изкуши и незапознат с модела/самолета да й налети. На обратната страна имаме четирите възможни камуфлажа, но за тях по-късно.
Самият модел е "сплескан" на технически погледнато четири платки, но от номерологична гледна точка пет. Пластмасата е сива, плътна, тежка и мааалко мека. Всичко това е опаковано в пликче, а в него са положени остъклението и декалите, на свой ред в пликчета. Културно, даже едно такова... Европейско.
Споменах за шорт-рън съмненията ми малко по-горе. Дълбоко заблуждение. Моделът е разкошен. Прекрасна отливка, няма облои, чудесна разшвика на дълбочина и ширина. След полагане на грунда ще имитира истинската доста добре в този мащаб. На места самата пластмаса изглежда малко зърниста, но леко полиране или грундът ще заличат този недостатък.
Когато посегнете към модела е добре да знаете, че съдържа всички детайли за всички възможни версии на фугата. Поради това има и редица неизползвани в Зефира елементи, които са за сухоземната версия, включително щурмовата израелска. Това е и плюс, ако сте решили да ползвате хартисали (или афтърмаркет) декали, на някоя забравена в ъглите на "работния кът" (или иначе казано моделисткия ад) хелерска фуга с изпъкналата си разшивка и постни детайли. Отделно от това заради многовариантността носът и опашният конус са отделни детайли според версията. Дали това ще доведе до кит и фуги предстои да видим. Дори да има такива няма да е непосилно за всеки с малко опит в моделизма.
Местейки се от външното към вътрешното, интериоът е на приемливо за този мащаб ниво, даже се боря със себеси да кажа, че е много добър. Е, написах го, но няма да застана зад думите си. Приборните дъски (а те са точно такива, уви) изискват още много, най-добре да е фотоецвано, по възможност цветно. В скоба да отбележа, че CMK вече се погрижиха за нови седалки и колеса за модела, така че ецът придобива наложителен характер. А и катапултните кресла нямат колани под никаква форма. Носталгията нашепва, че във времената на шорт-ръна кабините на спешъл бяха по-живи. Все още по темата за вътрешността на модела изключително впечатление ми направи включването на въздухозаборниците като вътрешна стена на модела, което препятства евентуалното взиране в неговата празнина. Добър ход на дизайнерите, заслужаващ похвала.
Сред останалите приятни изненади са опциите за спуснати/прибрани въздушни спирачки (които щеше да е хубаво да са ецнати, а не от пластмаса...), отделните и детайлни шахти на колесниците, избор за отворено/затворено остъкление и неговите релси, нещо невиждано от мен на модел в 1/72. Като стана дума за остъклението - отлично, прозрачно, без изкривявания, мехурчета, драскотини, пукнатини.
На това място ми се иска да споделя и няколко думи за изобилстващите дребни детайли във вид на антенки, датчици, въздухозаборници. Много, крехки и будещи съмнение в собствените възможности на моделиста. Предполагам, че ще трябва да се въоръжим с търпение и готовност да подлепваме счупени елементи. А как ще се зачистват от сравнително грубите като за модела държачи за мен е загадка. Редно да споемна, че гумте от комплекта не стават за нищо и е нужно да бъдат подменени със смолните, заради пронизващата ги от край до край дупка.
Връщайки се отново към подозренията ми за характера на модела, сякаш за да ме опровергаят напълно спешъл хоби са включили и подравняващи елементи, които не е сигруно дали ще подравняват или ще халтат размествайки се секунди преди преди да стегне лепилото.
След като приключих с пластмасата - декалите. Четири скучновати версии на машини боядисани в алуминиева боя. Три от тях имат светлоотразяващи полоси за повишаване на забележимостта на машината при операции над море. Предвид малкото произведени машини (общо 32) и факта, че всички са служили във френски флот с малко търсене може да успеете да намерите и техните снимки. Особено сред музейните експонати има някои вдъхновяващи, които да ви накарат да се заиграете със състаряването. Декалите са добри, няма разминаване в цветовете, но и на спешъл никога не са им били слабо място.
Заключителни думи - чудесно моделче, след като съобразите недостатъците по-горе: кабината иска ец, колелата са... И все пак за тези пари получавате нещо, което може да бъде успешно сглобено от начинаещ за разлика от контра предложението на Валом. Отделно, че за 22 лева имаме понижение на цените на спешъл, което си е бонус. Препоръчвам го на всички, които искат да сглобяват с наслада и без да си тровят нервите с неизползваемата смола и ец на Валом (това по материали от нета). Чакам следващото включване на спешъл - Mirage F1.


Блог/My personal blog: http://redlinemodels.wordpress.com
Аватар
DDt
Ненадминат
Ненадминат
 
Мнения: 4533
Регистриран на: 29 Сеп 2006, 10:30
Местоположение: София

Re: Fouga CM.170 Magister/CM 175 Zephyr

Мнениеот Milowitz » 27 Яну 2016, 02:04

Едно различно ревю,за малко да ме запалиш.Очаквам подобно за придобит модел в 1/48.Четивото,съчетано с анализа е приятно,мащаба ме отблъсква.
Любомир Николов (Мilowitz)

Изображение
Аватар
Milowitz
Ненадминат
Ненадминат
 
Мнения: 4466
Регистриран на: 04 Апр 2006, 20:55
Местоположение: София

Re: Fouga CM.170 Magister/CM 175 Zephyr

Мнениеот DDt » 27 Яну 2016, 11:57

Е, радвам се, че четивото става. След като firefox-ът ми затри първата редакция, губейки връзка, все пак се е получило нещо четимо.
За 1/48 отправям официална покана, ако някой желае да си поделим по един Кинетик. Не ми се занимава с невидимите детайли на АМК.
Блог/My personal blog: http://redlinemodels.wordpress.com
Аватар
DDt
Ненадминат
Ненадминат
 
Мнения: 4533
Регистриран на: 29 Сеп 2006, 10:30
Местоположение: София

Re: Fouga CM.170 Magister/CM 175 Zephyr

Мнениеот zam07 » 30 Яну 2016, 16:44

Дано не те затрудни много тая фуга :D
Кристиян Колев
Аватар
zam07
Напреднал
Напреднал
 
Мнения: 63
Регистриран на: 20 Апр 2015, 20:56
Местоположение: Нови Хан


Назад към В кутията / In-Box Preview

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта