Библиотека

Съвети за направата на диорама

Направили сте страхотен модел и искате да го покажете в най-добрата му светлина – направете диорама.

Поставянето на модел в сцена доизгражда красотата на един модел. Независимо дали искате да направите диорама, която да краси жилището ви или да събира очите на хората по изложби, следващите съвети ще са ви от полза.

Начални съвети:

1. Едно от най-важните неща преди да започнете направата на диорамата, е да имате представа или план за това как искате да изглежда (като сезон, като обстановка).

2. Ако правите първата си диорама, гледайте да е възможно най-проста и изчистена.

Правенето на диорама е почти същото като правенето на модел – колкото повече правиш, толкова по-добър ставаш.

Фигури:

Голям процент от моделите, които се продават, съдържат фигури, предназначени специално за моделът. Дори да не използвате фигурите, намерете си кутийка, в която да ги държите, на по-късен етап, може да са ви от голяма полза.

Дори да нямате фигури, намирането им не е сложно. Hasegawa предлага чудесни фигури в мащаб 1/48, Airwaves произвеждат бели метални фигури, а Verlinden – смолни фигури.

Фигурите може да се използват в позите, в които са си или път да бъдат преконструирани в необходимата ни поза. Ако ви трябва пилот, седнал в кабината на самолета ето как може да си го направите – намирате пилотска фигура, махате внимателно краката с остро ножче (не забравяйте да не изхвърляте краката – не се знае кога ще ви потрябват), намирате крака с подходящата поза, залепяте краката с отрязания торс, оцветявате и ето имате си пилот в нужната поза.

Спомагателни превозни средства:

Хубаво е на диорамата да има и някое друго превозно средство. Както и фигурите, така и превозните средства понякога са включени в комплекта на модела. Най-често срещаните допълнения към модела са съоръженията за бомбите. Доста голям е изборът на допълнителна техника при мащаб 1/72, но при мащаб 1/48, техниката се намира малко по-трудно. Ако човек потърси сериозно такива допълнителни неща за диорамата си, може да намери доста скъпи продукти, но и продукти, на приемлива цена. Металните китове на Bandai са с хубави фигури с комплекта. Също така Revell произвеждат китове с автомобили. Автомобили?! - ще се запитате защо ли?

Представете си кола от 30-те или 40-те години на ХХ в., седан, паркиран до някой Spit или Me 109 – изглежда много добре. Има модел на Форд седан, който може да се боядиса като кола на американската армия (използвана от чиновници или генерали). Колата стои добре и разкрасява диорамата, и не много скъпо. Също така много добре в ситуация се вписва и противовъздушно оръдие Flak 18 88 mm – изглежда естествено като за летище.

Хубаво е да се използват големи превозни средства за фон, за да се даде представа за големината на модела и фигурите. За големи самолети като B-17, B-24, Fw-200 или He-111 може да се сложат различни видове аксесоари под крилете или под вратата на товарния отсек, като щайги, кафези, кутии с инструменти, пушки или варели. Тези добавки придават действеност и цветност на диорамата.

Основни материали:

Материалите и начините за направата на основа на диорама са много. Най-важното е да имаме здрава основа, върху която спокойно можем да изработваме диорамата (най-добре е за тази цел да се използва шперплат). Също така можем да сложим по краищата на терена рамка. Хубаво е диорамата да е просторна, за да има гъвкавост (избираме размера съобразно идеята, която имаме за диорама, размерите на модела и допълнителните аксесоари – коли, фигури и т.н.).

Декоративни материали:

Има няколко начина за набавяне на декоративни материали. Първият е близката горичка /парк/планина/двор. Търсете за дребни клончета, които може да имитират паднали дървета, пясък, малки камъчета и още много такива, които биха ни послужили за диорамата. Другия начин е магазин за домашни животни – камъчетата за дъното на аквариумите могат да послужат за много неща. Друго място от където можем да си набавим декоративни материали е хоби магазинът. Там се продават тревни площи, декоративни дръвчета и други неща, подходящи за направата на диорама (на щанда за модели на влакове примерно).

Нещото, което не трябва да забравяме е лепилото, което ще държи всичките неща “за земята”. Това е по избор, но най-подходящо е Ц-200 - едно от предимствата му е, че след изсъхване става прозрачно. Нанасянето на лепилото е подходящо да се направи с обикновена четка за боядисване (някоя евтина, защото след като свършим с нея, няма да е в много добро състояние).

Ако искаме да направим снежна диорама, най-подходящо е да минем през близкия хранителен магазин и да вземем сода за хляб, която ще служи за сняг.

Направа:

Като за начало, поставяме теренът. Препоръчително е да си направим линии, за да се знае, от къде ще минава път, или ще се променя терена, нещо като предварителен план.

Вече, като имаме терен, там където искаме път, слагаме бяло лепило. След това върху бялото лепило слагаме пясък(попринцип материалът се избира, според това каквото ще правим). Ето, че вече си имаме път.

Поставянето на дърветата и камъните става по същият начин – с лепило, но не пак с бялото лепило, а с безцветно и в малки количества(колкото дърветата да стоят прави).

Направата на висока трева става лесно. Взимаме обикновена бояджийска четка, боядисваме я в зелено(или искания цвят), взимаме боядисаните косми на четката, слагаме ги на диорамата и сме готови с високата трева.

Единственото, което остава да направим е да поставим модела, фигурите и допълнителните превозни средства. Това вече всеки решава сам за себе си как ще ги подреди. На снимките се вижда пример, за това как може да бъдат подредени. Както виждате, варелите, дървените дъски и махнатите капаци на самолета, карат диорамата да внушава представата, че се върши някаква работа.

Снимки:

Няколко полезни съвета за снимките:

1.Светлината трябва да е много добра. Ако снимате на лампа, крушката трябва възможно най-добре да имитира дневна светлина. Така снимките запазват автентичността си.

2.Моделът, фигурите и допълненията трябва да заемат цялата снимка. Не е хубава да има прекалено големи празни места. Храстите, дърветата и другите “природни” забележителности са само за фон, а не основна идея.

превод: ZUM


Публикувано от: simo на 2008-09-15
Видяно: 11106

Репродукцията на целите или части от текста или изображенията без изрично писмено разрешение от администрацията на http://scalemodels-bg.com е забранено!

Библиотека